sobota, 23 maja 2015

PRODUKTY STOMATOLOGICZNE - SANI-CLOTH 70



SZYBKO i OSZCZĘDNIE

Gotowe do użycia, alkoholowe chusteczki dezynfekcyjne. Łączą w sobie szybkość działania i szerokie spektrum.

Chusteczki o działaniu bakterio-, drożdżo-,prątkobójczym. Skuteczne wobec wirusów osłonionych (łącznie z HBV, HCV, HIV)

Odpowiednie do dezynfekcji wszystkich powierzchni w sektorze medycznym (np. w szpitalach, domach opieki, w gabinetach stomatologicznych) .
·         
  •      Skuteczność sprawdzona dla roztworu odciśniętego z chusteczki
  •      Zapewniona skuteczność w rzeczywistych warunkach pracy
  •      Chusteczki na bazie alkoholu
  •      Brak pozostałości na powierzchniach
  •      Chusteczki nasączone w procesie produkcji
  •      Brak ryzyka błędnego przygotowania
  •      Wygodne i bezpieczne dozowanie pojedynczej chusteczki bezpośrednio z            pojemnika
  •      Zmniejszone ryzyko wysychania chusteczek

Obszar zastosowania:

Szybka dezynfekcja sprzętu medycznego i małych powierzchni odpornych na działanie alkoholi w rozumieniu Dyrektywy o Wyrobach Medycznych (93/42/EEC), np. sprzętu na blokach operacyjnych, sprzętu stomatologicznego.

Skład:

100 ml roztworu nasączającego jako substancję aktywną zawiera: 70 ml 2-propanol



Sposób użycia:

Chusteczki wyjmować pojedynczo z pojemnika i przetrzeć dezynfekowane powierzchnie. Pozostawić do wyschnięcia, nie spłukiwać. Po użyciu zamknąć pojemnik.

Cena:
Pojemnik 125 szt - ok. 40 zł
Opakowanie uzupełniające 125 szt - ok. 35 zł
Pojemnik 200 szt - ok. 55 zł





tutaj karta charakterystyki preparatu: Karta charakterystyki preparatu



niedziela, 17 maja 2015

PRODUKTY STOMATOLOGICZNE - ALVOGYL




Alvogyl to antyseptyczna i przeciwbólowa pasta do leczenia suchych zębodołów i stanów zapalnych kieszeni patologicznych.

Zastosowanie:
 leczenie suchych zębodołów; opatrunek zębodołowy po trudnych lub urazowych ekstrakcjach zębów; leczenie stanów zapalnych kieszeni patologicznych.
Preparat charakteryzuje się połączonym działaniem antyseptycznym, znieczulającym i przeciwbólowym. Komponent butylu zapewnia łagodne działanie znieczulające na wiele godzin od umieszczenia pasty w zębodole lub w kieszeni. Jodoform działa przeciwbakteryjnie. Efekt przeciwbólowy zapewniany jest dzięki eugenolowi, który działa łagodząco na tkankę i przyczynia się do jej naturalnego gojenia. Łatwo przylega do tkanek dzięki swojej włóknistej konsystencji.

 Skład:
paraminobenzoesan butylu, jodoform, eugenol, penghawar,

Postać:
pasta



Wskazania:
Uzupełniające leczenie stanów zapalnych zębodołów po weryfikacji i oczyszczeniu ich powierzchni.

Dawkowanie:
Miejscowo. Preparat przeznaczony jest do profesjonalnego stosowania w praktyce dentystycznej.   Uwaga! Nie należy silnie płukać jamy ustnej w ciągu 24 godzin od ekstrakcji zęba.   Zapoznaj się z właściwościami leku opisanymi w ulotce przed jego zastosowaniem.   Przed zastosowaniem leku należy sprawdzić datę ważności podaną na opakowaniu (etykiecie).

Możliwe skutki uboczne:
Reakcje alergiczne.   Lek nie wpływa na sprawność psychomotoryczną, zdolność prowadzenia pojazdów oraz obsługę maszyn.

Poinformuj lekarza:

Nadwrażliwość na lidokainę lub na inne leki miejscowo znieczulające lub na jakąkolwiek substancję pomocniczą preparatu.   Należy zachować ostrożność w przypadku zastosowania leku u kobiet w ciąży i karmiących piersią.


sobota, 16 maja 2015

PRODUKTY STOMATOLOGICZNE - ELUDRIL




EludrilCLASSIC – płyn do płukania jamy ustnej

EludrilCLASSIC, dzięki unikalnej formule może być stosowany:
- przy podrażnieniu i zaczerwieniu dziąseł
- do pielęgnacji w różnych stanach podrażnienia jamy ustnej
- w czasie dyskomfortu związanego z usuwaniem złogów nazębnych
- przy podrażnieniu dziąseł związanym z noszeniem protez

Sposób użycia:
Należy odmierzyć za pomocą dołączonej miarki 15 ml płynu do płukania jamy ustnej EludrilCLASSIC i uzupełnić ciepłą wodą do poziomu górnej kreski. Płukać jamę ustną 2 – 3 razy dziennie małymi porcjami, aż do wyczerpania miarki. Zaleca się stosowanie płynu do płukania jamy ustnej EludrilCLASSIC przez okres 2 tygodni.

Opakowanie:
Koncentrat do rozcieńczania, butelka 200 ml, 500 ml

Dystrybutor:
Pierre Fabre Medicament Polska Sp. z o.o.,
ul. Belwederska nr 20/22,

00-762 Warszawa – Polska

piątek, 15 maja 2015

PRODUKTY STOMATOLOGICZNE - "PAMPERS" POLICZKOWY - NEO DRYS




„Pampers” to wkładka pochłaniająca ślinę o dość dużej pojemności. Wkładana w kieszonkę policzka, zatrzymuje wypływ śliny przez ok. 15-25 min ze ślinianki przyusznej. Zapewnia suchą i wygodną pracę lekarzowi i nie jest przykra w zastosowaniu dla pacjenta. To dość wygony sposób na ograniczenie ligniny, tamponów i wałków. Bardzo fajny produkt dla osób które mają odruch wymiotny lub nadmiernie się ślinią.

Jej ściśnięcie nie spowoduje wypływu zmagazynowanego w jej wnętrzu płynu. Miękkie obrzeża wkładki chronią przed zranieniem policzka. Mniejsza wkładka (żółta) jest często stosowana przez lekarzy pod język w celu zmagazynowania śliny wydzielającej się ze ślinianki podjęzykowej i podżuchwowej.



Jeden Neo Drys wystarczy na przeprowadzenie pełnej procedury np przy wypełnieniu zęba. Pomaga w zapewnieniu suchości pola operacyjnego, zaoszczędza czas i wstrzymuje zawilgocenie pola zabiegowego do którego często dochodzi przy wymianie wałków ligniny.

Wkładka samoczynnie przykleja się stroną kolorową ( żółtą lub niebieską ) do wewnętrznej strony błony śluzowej policzka w wyniku kontaktu z jej wilgotną powierzchnią i pozostaje w miejscu pierwotnego założenia aż do momentu jej całkowitego zapełnienia wilgotną śliną. Aby usunąć wkładkę bez uczucia odrywania jej od bł. śluzowej, należy użyć sprayu wodno - powietrznego kierując go pomiędzy wkładkę a bł. śluzową.

Wersja lustrzana posiada folie od strony jamy ustnej która dodatkowo doświetla pole zabiegowe.


Bezpieczeństwo pracy:
obracające się wiertło nie wkręci się w "pampersa" i nie dojdzie do nagłego zatrzymania pracy turbiny które często zdarza się przy wkręceniu się wiertła w ligninę. Takie nagłe zatrzymanie pracy turbiny często kończy się uszkodzeniem i wymianą drogiego rotora.

Możliwość użycia:
w stomatologii estetycznej, protetyce, ortodoncji, laseroterapii - wszędzie tam gdzie ważne jest zachowanie suchości pora operacyjnego.


Skład:
Opakowanie zawiera 50szt. Wkładek. Dostępne są dwa rozmiary w wersji lustrzanej i zwykłej: duże- niebieskie, małe żółte.


Cena:
Ok. 60 zł

Wady:
- dość wysoka cena przy 50 szt cena ok. 50-60 zł więc ponad 1 zł na jednego pacjenta, niektóre firmy jednak sprzedają „pampersy” na sztuki.
- słabo wyjaśniona instrukcja – po dostaniu produktu mało kto wie iż są dwie wersje – zwykła i lustrzana – i do czego służą

Zalety:
- bardzo ciekawy produkt, idealnie nadający się dla osób z odruchem wymiotnym lub mocno śliniących się
- jeden produkt wystarczy na jeden zabieg – nie potrzeba często wymieniać tamponów
- wkładka delikatnie przykleja się i nie przesuwa ułatwiając zabieg.


czwartek, 14 maja 2015

PRODUKTY STOMATOLOGICZNE - ViscoStat CLEANER




Viscostat Clear to przeźroczysty roztwór 25% chlorku glinu w postaci żelu. Eliminuje krwawienie bez jakichkolwiek przebarwień i osadów. Chlorek glinu powoduje pęcznienie kolagenu w zakończeniach kapilar i ich zamykanie się. Jest to wyraźna zaleta w przypadku prac w odcinku przednim, w którym estetyka ma szczególne znaczenie. Unika się bowiem ewentualności przywierania koalgulatu bądź pozostałości preparatu tamującego krwawienie do opracowywanego zęba, które powodują czasowe przebarwienia tkanek twardych lub miękkich.
Chlorek glinu powoduje pęcznienie kolagenu w zakończeniach kapilar i ich zamykanie się. Jest to wyraźna zaleta w przypadku pracy w odcinku przednim, w którym estetyka ma tak wielkie znaczenie. Unika się bowiem ewentualności przywierania koagulatu bądź pozostałości preparatu tamującego krwawienie do opracowywanego zęba, które powodują czasowe przebarwienia tkanek twardych lub miękkich.

Uwaga: Sposób użycia żelu ViscoStat Clear różni się od użycia preparatu ViscoStat opartego na siarczanie żelaza.

Charakterystyka:


· tamuje niewielkie krwawienie i wypływ płynu dziąsłowego,

· lepki, ale łatwy do rozprowadzenia żel,

· nie pozostawia resztek ani przebarwień, daje się łatwo spłukać,

· idealny w strefie estetycznej.


Środek czynny w preparacie ViscoStat Clear stanowi chlorek glinu, dlatego też wykazuje on inny mechanizm działania niż preparaty na bazie siarczanu żelaza (III). Ten przezroczysty żel nie zatyka naczyń włosowatych skrzepami, lecz powoduje lekki obrzęk otaczających tkanek, zaciskający naczynia krwionośne.

Cena: od 20 - 40 zł - w zależności od regionu



środa, 13 maja 2015

PRODUKTY STOMATOLOGICZNE - WYTRAWIACZ STOMATOLOGICZNY Blue Max



SKŁAD:
Substancja czynna – 36% kwas ortofosforowy, baza żelowa

ZAWARTOŚĆ:
Zestaw zawiera strzykawkę 2ml (mały) żelu kwasu ortofosforowego oraz wymienną końcówkę.

POSTAĆ:
Żel o barwie niebieskiej. Łatwy do aplikacji, nie spływa z powierzchni pionowych. Posiada właściwości pseudoplastyczne.

MECHANIZM DZIAŁANIA:
Wytrawianie hydroksyapatytów szkliwa w celu rozwinięcia powierzchni dla polepszenia retencji wypełnień. Usunięcie warstwy mazistej z powierzchni zębiny w celu lepszej penetracji systemów wiążących. Wyrób może być stosowany przy wypełnieniach kompozytowych chemoutwardzalnych i światło utwardzalnych, lakach szczelinowych oraz przy mocowaniu zaczepów ortodontycznych aparatów stałych.



SPOSÓB UŻYCIA:

Wytrawianie wyłącznie powierzchni szkliwa:
Ze strzykawki zdjąć kapturek i zamocować wymienną końcówkę. Po oczyszczeniu i osuszeniu powierzchni szkliwa nanieść warstwę wytrawiacza. Pozostawić na 20 – 60 sekund w zależności od rodzaju szkliwa. Żel spłukać wodą do całkowitego jego usunięcia. Jeżeli szkliwo jest odporne na trawienie, powtórzyć etap trawienia aż do uzyskania kredowo-białej powierzchni. Nie wytrawiać dłużej niż 120 sekund. Po skończonym wytrawianiu cofnąć tłoczek strzykawki usuwając wytrawiacz z wymiennej końcówki.

Wytrawianie metodą „total eatch”:
Ze strzykawki zdjąć kapturek i zamocować wymienną  końcówkę. Po oczyszczeniu powierzchni ubytku (nie przesuszać!) nanieść warstwę wytrawiacza. Pozostawić na 15 sekund. Żel spłukać wodą do całkowitego jego usunięcia. Na powierzchnię tkanki nanieść system wiążący zgodnie z zaleceniami producenta. Po skończonym wytrawianiu cofnąć tłoczek strzykawki usuwając wytrawiacz z wymiennej końcówki.

ZALECANE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI:
Chronić sąsiednie zęby w czasie wytrawiania. Unikać kontaktu z oczami, śluzówką, skórą. W razie kontaktu spłukać dużą ilością wody. W przypadku zetknięcia wytrawiacza z oczami natychmiast skontaktować się z lekarzem specjalistą i spłukać oczy dużą ilością wody. Przechowywać preparat w miejscu niedostępnym dla dzieci.

PRZECHOWYWANIE:
Przechowywać w temperaturze 15-25 stopni Celsjusza w opakowaniach szczelnie zamkniętych, w miejscach niedostępnych dla dzieci.

CENA:
Ok. 15- 20 zł w zależności od sklepu, widziałam też sklep internetowy w którym były po 8 zł. Można zamówić bezpośrednio w firmie INVITEX – bardzo miła obsługa – wytrawiacze pakowane po 10 szt ale można zamówić na sztuki, bezpośredni zakup w firmie jest tańszy.



WADY:
- jedyną wadą jaka pojawiła się po używaniu wytrawiacza przez ok. 2 lata – to konsystencja preparatu zrobiła się rzadsza – ale sprawę załatwia zmiana końcówki – podajnika na cieńszą.

ZALETY:
- dość niska cena – zwłaszcza przy zakupie bezpośrednio w firmie
- dość dobra konsystencja
- miła obsługa w firmie – podczas kończenia użytkowania pierwszego zakupionego produktu otrzymaliśmy telefon z firmy iż wiedzą że preparat się kończy i czy nie chcielibyśmy dodatkowych strzykawek – nawet nie wiedziałyśmy że preparat już się kończy.
- szybka dostawa – dane firmy z opakowania wytrawiacza – Invitex – ul.Kajki 10, 14-240 Susz, Tel. 55 278 79 77, mobil: 505085579, e-mail – biuro@invitex.pl



Wyrób medyczny przeznaczony do stosowania wyłącznie w gabinetach dentystycznych.


PRODUKTY STOMATOLOGICZNE - Detartrine




Pasta DETARTRINE to różowa pasta. Po pierwszym otwarciu wydaje się iż jest wręcz za mocno aromatyzowana olejkami eterycznymi i nie będzie dało się jej stosować. Po użyciu pacjenci jednak twierdzą iż zapach jest mało odczuwalny a wręcz przyjemny a w smaku jest dość mocno odświeżająca. Dzięki krzemionce, pasta posiada czysto mechaniczne właściwości ścierne, dzięki którym można usunąć kamień nazębny przy pomocy narzędzi ręcznych lub ultradźwiękowych, bez naruszenia szkliwa.


DETARTRINE zawiera olejki eteryczne, które wytwarzają przyjemne uczucie świeżości, bardzo cenione przez pacjentów.Działają one również jako balsam umożliwiając mechaniczne usuwanie kamienia nazębnego przy wrażliwych dziąsłach.

Idealnie nadaje się do:
-usuwania kamienia nazębnego,
-usuwania przebarwień zębów,
-precyzyjnego polerowania wypełnień.

Za pomocą szpatułki należy nabrać odpowiednią ilość pasty i nanieść na obrotową szczotkę. Bardzo dobrze usuwa osady i nalot na zębach.



Producent:
SEPTODONT
Opakowanie zawiera:
-45g. pasty. - dość duże opakowanie bardzo wydajne gdyż pasty stosujemy naprawde bardzo niewiele.

Skład:
- krzemionka,
- 35% rozpuszczalnik formaldehydowy 0,13g,
- wypełniacze,

Zalety:
- nie uszkadza szkliwa,
- bardzo efektywnie usuwa osady z papierosów i herbaty oraz kawy

Wady:
- przy pierwszym otwarciu - dość mocny zapach pasty - nie należy się nim sugerować gdyż jest on wyczuwalny jedynie przy większych ilościach - w jamie ustnej są one dość przyjemne
- pasta jest dość droga porównując ceny innych produktów - jednak szybko okazuje się iż jest bardzo wydajna

Zastosowanie:
- polerowanie po odkamienianiu,
- eliminacja przebarwień po papierosach i jedzeniu,
- końcowe polerowanie wypełnień.


Cena:
 ok. 50 zł – 65 zł - w zależności od regionu Polski 

Sposób użycia:
Za pomocą szpatułki nabrać odpowiednią ilość pasty i nanieść na obrotową szczoteczkę.

Uwaga:
Płukanie może być wykonane zarówno w czasie zabiegu usuwania kamienia jak i po jego zakończeniu.

Środki ostrożności podczas stosowania:
Możliwość alergii na formaldehyd.

Wyłącznie do profesjonalnego stosowania w praktyce dentystycznej.




wtorek, 21 kwietnia 2015

„NIE MA SCALINGU BEZ POLISHINGU”

Jak ważna jest profilaktyka jamy ustnej żadnej z koleżanek higienistek nie muszę przekonywać, to jakby wynika z definicji naszego zawodu. Jakie skutki niesie za sobą zaniedbanie w postaci kamienia nazębnego to temat także Nam szeroko znany. I hasło tytułowe każda z Was powie znamy znamy…..

Niemniej jednak chciałam parę słów wrzucić na temat właśnie polerowania zębów. Niestety wciąż zdarzają się pacjenci, którzy przychodząc do gabinetu nie chcą słyszeć o scalingu. Twierdzą, że dopóki nie usunęli to mieli spokój a teraz to, co chwila coś im się tam osadza.:) Początkowo myślałam, że sprawa dotyczy po prostu faktu, że nosili nosili to się wygładziło język się przyzwyczaił i nie wadziło. Usunęli kamień i się zaczęło. „ Wie Pani, co ale teraz to mi się porobiły dziury między zębami”, „ ale teraz to nierówno tam jest jak jeżdżę językiem na dole...”. Znacie???

Te naście lat temu uczono mnie, że polerowanie jest najważniejszym punktem programu. Zawsze się przykładałam do tego, choć początkowo dostępność rzeczy w sklepie stomatologicznym nie powalała z nóg. Kilka zwykłych szczoteczek, pasta czerwona i zielona:) do polerowania i ścierna oraz paski celuloidowe o jednej ziarnistości. Tak bywało….

Z czasem a właściwie ostatnio doszłam do wniosku, że to chyba już nie braki w asortymencie prowadzą do zaniedbań w niedostatecznym wypolerowaniu zębów. Ja się przykładam, więc moim się nie odkłada….tak szybko oczywiście ma się rozumieć. Więc co...lenistwo? Krótki czas zabiegu? „U Pani 45 min – a tam mi zrobili w 15!” No tak…...

Dochodząc do sedna sprawy. Polishing uważam za uwieńczenie mojej pracy a tym samym dopieszczenie pacjenta. Sama nie uważam scalingu za zabieg ekstra komfortowy, ale ”myzianie”:))))) szczoteczką już lubią bardzo. A takiego wyboru jak obecnie to nigdy wcześniej (czytaj 15 lat temu i 10 i 5) nie było. Pochwalcie się, czego używacie i czemu. Ja się pochwale swoim odkryciem.


 Co to takiego RDA?

Otóż pasty poddawane są laboratoryjnym badaniom w celu oznaczenia stopnia ich ścieralności dla zębiny (RDA) lub szkliwa(REA). Ilość startej tkanki określa się na podstawie radioaktywności pasty po szczotkowaniu a stopień ścieralności jest porównywany do zwykłej pasty. Najwyższy wskaźnik ścieralności posiada tlenek glinu i oznaczany jest, jako 145 RDA. W Europie średnia ścieralność past ogólnie dostępnych nie przekracza 100 RDA.

Ile higienistka ma szczoteczek i past?
sto ma to logiczne

Do profesjonalnego czyszczenia oraz i polerowania używam past Proxyt. Hołduję zasadzie od przybytku głowa nie boli oraz jak coś jest do wszystkiego....
Proxyt to linia past o kilku stopniach ścieralności:
                  pasta o ścieralności RDA 83 to Proxyt coarse w niebieskim kolorze do usuwania większych osadów i płytki nazębnej
                  pasta o ścieralności RDA 36 Proxyt Medium w kolorze zielonym do usuwania płytki nazębnej
                  pasta o ścieralności RDA 7 Proxyt Fine w kolorze różowym zalecana jest do polerowania i usuwania niewielkie ilości płytki
Wszystkie te pasty zawierają fluor i ksylitol, przez co wzmacniają szkliwo i hamują rozwój bakterii chorobotwórczych. Pasty nie rysują niepotrzebnie szkliwa i wygładzają powierzchnię wypełnień. Zęby naprawdę są wypolerowane, przez co lśnią. Wersja Fine Proxyt super sprawdza się przy polerowaniu wypełnień kompozytowych i przy implantach. Proxyt medium występuje też w wersji bez fluoru. Ma kolor turkusowy, co pomaga np. usuwaniu resztek cementów przy pracach tymczasowych. Lekarze stosują ja przy re-bondingu a nawet przy oczyszczeniu zębów przed przystąpieniem do leczenia.





Lubie je także za to, że się nie rozbryzgują się tak bardzo na wszystkie strony, dobrze trzymają się powierzchni, ale i łatwo je spłukać.

Podzielcie się swoimi przemyśleniami w tym temacie:)))

Małgorzata Szymańska



piątek, 3 kwietnia 2015

Życzenia Wielkanocne :)


Życzymy wszystkim naszym sympatykom,
aby Wielkanoc ogarnęła Was szczególną tradycją
i nowymi szczęśliwymi przeżyciami,
Ale przede wszystkim by Wielkanoc
umocniła Waszą wiarę, podniosła na duchu
i napełniła Wasze serca radością.

Blog higienistki stomatologicznej

niedziela, 29 marca 2015

II OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA WIEDZY DLA ASYSTENTEK I HIGIENISTEK STOMATOLOGICZNYCH - ZAPROSZENIE



To już druga edycja, która powstaje po sukcesie i na prośbę uczestników pierwszej edycji, jak i osób czytających bloga. Sama Olimpiada to nie tylko test, to możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i poszerzenia jej o ciekawe i wartościowe wykłady. Ma za zadanie zrzeszenie dziewczyn z wszystkich zakątków Polski. To miejsce skupiające nie tylko dziewczyny ze szkół uczących na tym kierunku. Tutaj spotkają się osoby pracujące w zawodzie, dopiero się uczące, ale także te, które pracują z przyuczenia, a chcą sprawdzić swoją wiedzę i nauczyć czegoś nowego w miłej i sympatycznej atmosferze.


Zapraszamy serdecznie wszystkich do zapisów:

olimpiada.higienistka@gmail.com




piątek, 27 marca 2015

I z cyklu - POlecane przez Blog - Szkolenie Dental Process - 14 marca 2015

14 marca 2015r firma Dental Process zorganizowała szkolenie Orthoday.
Podczas wydarzenia Mgr Agnieszka Gadzińska przedstawiła bogaty program przygotowujący do czynnego asystowania na 4 ręce w ortodoncji. Uczestnictwo w wydarzeniu wzbogaciło uczestników o wiedzę w zakresie ortodoncji poczynając od ogólnego omówienia dziedziny ortodoncji, przez analizę wad zgryzu aż po przygotowanie specjalistycznego instrumentarium dla pacjentów na różnych etapach leczenia. Rozwinięcie tematu skupiało się na aktywnym asystowania na cztery ręce podczas wizyt ortodontycznych. Wiedza merytoryczna poparta była o liczne filmy video z ergonomiczną pracą lekarza ortodonty z asystą. Szkolenie sprowadziło asystentki i higienistki stomatologiczne z całej polski w związku z zainteresowaniem tym tematem już niedługo kolejne edycje, w tym już w kietniu dwa świetne kursy tejże firmy:
11.04.2015 - PerioXpert, a 18.04.2015 - Higienizacja od A do Z.
Zapraszamy i polecamy kolejne wydarzenia Dental Process, byliśmy, sprawdziliśmy i mówimy warto.











sobota, 14 marca 2015

Historia Stomatologii

Nie ma dnia, aby ktoś nie miał problemu z zębami. Borykamy się z różnego rodzaju chorobami zębów i dziąseł od zawsze. Współcześnie można bardzo skutecznie leczyć zęby, ale nie tylko także dokonywać uzupełnień a nawet implantować. Pomimo tego nie widzimy cały czas komfortu, jaki w dzisiejszych czasach ofiarują nam dentyści. Nie doceniamy tego ociągamy się przed każdą wizytą o lekarza tłumacząc traumą z dzieciństwa.



Żeby docenić komfort i dzisiejszą stomatologie warto przypomnieć jej historie.
Pierwsze próby stomatologii były praktykowane już od czasów starożytnych. Potwierdzeniem tej tezy były egipskie czaszki, które zawierały maleńkie otwory w szczęce blisko korzeni zębów. Współcześni lekarze twierdzą ze mogły być one wiercone, aby można było osuszyć powstające ropnie i zmniejszyć ból. Fenicjanie natomiast brakujące uzębienie zastępowali zębami zwierzęcymi i przytwierdzali w jamie ustnej za pomocą sznurka.



Etruskowie rozpoczęli rewolucje w stomatologii zastępując puste miejsca po usuniętych zębach licznymi mostami dentystycznymi i częściowymi protezami ze złota. Dzięki znaleziskach w grobach etruskich uważamy to za pewnik. Rzymianie razem z podbiciem Etrusków przejęli ich kulturę a praktyki stomatologiczne stały się stałym elementem w Rzymie. Od czasów Hipokratesa rzymianie natomiast praktykowali np. ekstrakcje zęba.

Sztuczne zęby u Etrusków nie tyle, co poprawiały proces żucia ile służyły bardziej celom kosmetycznym i reprezentacyjnym. Do tego twierdzenia skłania fakt, że owe często złote uzupełnienia stosowane były jedynie dla przednich zębów najbardziej widocznych.
W 1427 Giovani Dar coli, włoski lekarz i pisarz, jako pierwszy opisał borowanie zęba i wypełnianie ubytków złotem. Zalecał on też stosowanie złotej folii do wypełniania ubytków w zębach. W XV wieku historycy doszukali się wzmianki o wędrujących grupach tzw. wyrywaczy zębów. Byli oni szczególną grupą chirurgów – rzemieślników, którzy wędrując po różnych festynach i zabawach oferowali usługi usuwania zębów, składania złamań czy porady okulistycznej. Jako rzemieślnicy byli bardzo zręczni, co dawało im wielu klientów i niezłe dochody.

W 1503 roku Mikołaj Kopernik ukończył studia w Padwie. Wśród wielu różnych recept w jego notatkach znalazły się także pisane przez niego recepty stomatologiczne np. przeciwko gniciu dziąseł. Dwa lata później Leonardo da Vinci podał anatomiczny opis budowy zębów, szczęk, zatoki szczękowej bardzo pomogło w zrozumieniu i zobrazowaniu współczesnej anatomii.



W 1550 roku skonstruowano pierwszy instrument stomatologiczny. Był to tzw. „pelikan”, czyli przyrząd do usuwania zębów. Narzędzia te noszą taką nazwę, ponieważ są one wewnętrznie uformowane, jako dziób pelikana i opierają się podstawą o wiele zębów.
Między 1650 a 1800 stomatologia zaczęła intensywniej się rozwijać.
Francuski lekarz Pierre Fauchard rozpoczął nauczać stomatologii, jaką znamy już teraz i nazwany został przez potomnych „ojcem współczesnej stomatologii”. Odnalazł wiele dróg pokazał wiele odkryć i unowocześnień, z których największym było zastosowanie protez dentystycznych, wprowadził wypełnienia i stwierdził, że cukry mają istotny wpływ za powstawanie próchnicy. W 1728 roku opublikował poradnik dentystyczny poświęcony całkowicie stomatologiiKsiążka ta zawiera wiedzę bardzo fachową, zarówno anatomiczną jak i chirurgiczną. Omawia również poszczególne dziedziny dentystyki.
Pomimo dużego przełomu w stomatologii wplecione są jeszcze w tym czasie elementy medycyny tradycyjnej. Uważano, że aby zahamować próchnicę powinno codziennie płukać usta własną świeżą uryną, natomiast za przyczynę próchnicy uważa się przedostanie ze śliny, pokarmu jaj owadów.


W 1816 r. wynaleziono amalgamat. Słynne „srebrne wypełnienie”, które jest stosowane po dziś dzień i refundowane w Polsce przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W 1840r. W Baltimore w USA powstała pierwsza szkoła, która zaczęła kształcić dentystów. Dziś tych szkół jest bardzo wiele. W Polsce również kształci się wielu wspaniałych stomatologów. 
Bardzo ważne dla higienizacji w stomatologii i poprawy naszego uzębienia było powstanie w 1896r pierwszej tubki pasty do zębów.



W XX wieku stomatologia poszła jeszcze dalej. Wynaleziono syntetyczną żywice, jako białe wypełnienie. Maszyny do borowania napędzane za pomocą nożnego pedału spotykane były do około 1930 r. w 1957r powstała już wiertarka szybkoobrotowa tzw. turbina. Od końca XIX w natomiast zaczęły coraz częściej pojawiać się i brylować w stomatologii maszyny o napędzie elektrycznym.Przez dziesiątki lat borowanie pozostawało jednak długotrwałym i bolesnym zabiegiem. Dolegliwości związane z leczeniem zębów zmniejszyły się dopiero pod koniec lat 60-tych, kiedy to do użytku zaczęły wchodzić wiertarki z napędem turbinowym, których wiertło osiąga prędkość setek tysięcy obrotów na minutę, a do tego jest chłodzone powietrzem lub wodą.
XX wiek kończy się równie ważnym wydarzeniem a mianowicie Per Ingvar Brannenark opisał technikę zastosowania implantów. Było to przełomem i w dzisiejszych czasach jest systematycznie rozwijane.


Jak będzie wyglądał następny etap w stomatologii? Tego nie wie nikt. Można przypuszczać, że będzie postępowało patrzenie na stomatologie, jako części ogólnej opieki zdrowotnej. Napewno pogłębiać i rozwijać się będzie zastosowania komputerów w diagnostyce leczeniu i protetyce. Wiedza implantologiczna zapewnie też będzie się powiększać. Miejmy też nadzieje, że nowo poznana przez polaków implantologia z biegiem czasu będzie dziedziną nieco tańszą, ponieważ w tej chwili dla wielu osób jest jeszcze mało możliwa. A może możliwość hodowania nowych struktur zęba…

Na tą chwile to tylko nasze spekulacje… a czas sam pokaże..